رنگ شناسي مي توانند دنيايي متفاوت و متقاعدکننده خلق كنند.البته طراحان گرافیک به دانش بيشتري در زمينه اصول تئوري رنگ ها نياز دارند.در اين مقاله به اين موضوع مي پردازيم كه چرا تئوري رنگ مهم است و اين موضوع را برايتان روشن مي كنيم كه مباني رنگ شناسي چيست و به چه دردي مي خورد.
مبانی نظری و رنگ شناسی مفهوم تازه اي در تئوری مباني، قوانین و دستورالعملهای رنگ شناسي نيست. اهميت رنگ ها تقربا به قدمت تاريخ بشر مي رسد. بشر از دير باز از پالتهای رنگی براي به تصوير كشيدن یک احساس، حال و هوا یا زیبایی شناسی استفاده كرده است .در واقع،رنگ ها مانند روحي در بطن زندگي ما نهفته اند و مهمترین جنبه زندگي ما را تشكيل مي دهند، اين رنگ ها هستند كه به متون معني و مفهوم جديد مي دهند و يا تصاوير تاثيرگذار خلق مي كنند.حتي بیهنرترین افراد با دانستن مباني نظري و آشنايي با مبانی نظری و رنگ شناسی
شايد انتخاب رنگ مناسب در ابتدا آسان به نظر برسد، اما وقتی به چرخه رنگ ها كنيد ، آرزو می کنید کاش اطلاعات بيشتري در مورد تركيب و ست رنگ ها مي دانستيد. زيرا دانستن اين امر شما را از اطرافيان تان متمايز مي كند. درک تئوری رنگ شناسي در نحوه استفاده از رنگ ها بسيار مهم است. این امر می تواند ایجاد تصاویر را آسان کند، به خصوص در هنگام استفاده از الگوهای طراحی که بايد رنگ ها سفارشي شود.بياييد يه نگاهي به معني رنگها در دنياي واقعي بيندازيم:قرمز:معمولاً نشانه قدرت، اشتیاق یا انرژی است و نماد تشويق فعاليت است.نارنجی : شادی و اشتیاق است و انتخاب خوبی برای انتقال پیامهای مثبت مي باشد.زرد :زرد نشانه شادی و عقل است.سبز : سبز نشانه رشد یا جاه طلبی است.آبی :آبي به ويژه در طيف رنگي تيره نشانه آرامش و اطمینان است.بنفش : اين رنگ نشانه تجمل یا خلاقیت است.سیاه : سياه نماد قدرت ، رمز و راز منفي است.سفید :سفيد نماد ایمنی و بی گناهی مي باشد.برخي از مباني اصلي رنگها:
- رنگهای اصلی
- قرمز
- رنگ زرد
- آبی
- رنگ های ثانویه
- قرمز + زرد = نارنجی
- آبی + قرمز = بنفش
- زرد + آبی = سبز
- رنگ های سوم
- قرمز + بنفش = قرمز-بنفش (سرخابی)
- قرمز + نارنجی = قرمز-نارنجی (قرمز روشن مایل به نارنجی)
- آبی + بنفش = آبی-بنفش (بنفش)
- آبی + سبز = آبی-سبز (آبی)
- زرد + نارنجی = زرد-نارنجی (کهربایی)
- زرد + سبز = زرد-سبز (فیروزه ای پررنگ)