طراحی داخلی و آموزش معماری

  • تهران همت غرب-بعد از بيمارستان تريتا-ورودي درياچه خليج فارس -ميدان درياچه-بلوار ميعاد غرب-خيابان حدادي-برج صدف
  • 09129241773
  • info@gharibengineer.ir
معرفی فضاهای ساختمانی
امروز می خواهیم به معرفی فضاهای ساختمانی بپردازیم ، اگر نگاهي به ساختماني كه زندگي يا كار مي كنيد بيندازيد،ردپاي طراحي خوب را در آن مشاهده خواهيد كرد.همه ساختمان ها داراي فضاهاي دروني و بيروني متعددي هستند كه امنيت ، راحتي ، دوام و زيبايي را نشان مي دهد.همچنين توجه ویژه ای به تزئینات داخلی و هنری مي شود. به همين دليل،برنامه ریزی براي تعيين فضاهای ساختمانی جزء مهمی برای طراحان داخلی و معماران است. برنامه ریزی براي فضاهای ساختمانی مانند پازلي كه طراح بايد آنها را در كنار هم بچيند. اغلب، مشتریان فضاهایی با نیازهای متعدد دارند. اولویت بندی اینکه کدام نیاز در اولویت قرار گیرد ممکنه آسان نباشد، اما در نحوه طراحی فضا بسیار مهم باشد. بنابراین معمار باید از همه عناصر آگاه باشد تا بهترین طراحي را ارائه دهد. براي در نظر گرفتن ساختمان ها و فضاهای موجود معمار مواردي از قبيل مردم چگونه وقت خود را در ساختمان سپری خواهند کرد؟ آیا این محل زندگی، دفاتر يا فضای کار است؟ فضا باید چند نفر را در خود جای دهد؟  چنین سوالاتی در نحوه پیکربندی دفاتر، فضاهای کاری و مسكوني  به كار مي رود.تقريبا هيچ طراحي نيست كه فضاهاي جداگانه اي را براي لابی ، آشپزخانه ، اتاق کودک و اتاق پذيرايي اختصاص نداده باشد. چرا كه اگر فضاهاي مورد نظر ساختمان به درستی تعيين نشود، ديگر فضاهاي مجزا نظير اتاق خواب،اشپزخانه ، حمام و دستشويي معنايي ندارد.تمام ساختمان ها خواه تجاری، اداري یا مسکونی فضاهاي بسیار متفاوتی دارند ،مثلا برخی از فضاها بیش از یک عملکرد دارند مثلا مي توان سالن بدنسازی مدرسه ابتدایی را به یک کافه تریا تبدیل كرد.در این مقاله، قصد شما را با جزئیات فضا های ساختمان هاي اداري و مسكوني آشنا كنيم.

معرفی فضاهای ساختمانی به زبان ساده

  • لابي
نقش لابی يا همان قلب ساختمان در فضاهاي ساختماني بسيار مهم است.  لابی يك محيط غیررسمی و چند منظوره  است كه از آن به عنوان محیط‌های پذیرایی ، صحبت و گفتگو استفاده مي شود. لابي یک فضای عالي برای ملاقات، غذا خوردن، گپ زدن یا استراحت است كه حس رضایت ساکنین و بازدیدکنندگان را فراهم مي كند.
  • آشپزخانه
آشپزخانه‌ مرکز اصلی خانه و مکانی برای آشپزی، غذا خوردن، سرگرمی و گاهی اوقات برای نشستن و کار طراحی شده است. حتي طراحي آشپزخانه در مراكز تجاري و ادارات نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است.چیدمان ارگونومیک آشپزخانه و در نظر گرفتن فضای کافی در طراحی آشپزخانه اهمیت دارد.در چیدمان بايدد سعی کنید سینک، یخچال و اجاق گاز را کنار یکدیگر بگذارید و کابینت آشپزخانه و بخش هاي ديگر را به طور مناسب اختصاصي كنيد.در طراحی آشپزخانه ، همیشه اختصاص فضایی حداقل 600 میلی متر در دو طرف سینک و اجاق گاز برای شستن ظروف و تهیه غذا مهم است. همچنین در نظر گرفتن فضایی نزدیک به فر برای غذاهای گرم ضروری است.یک جزیره با اندازه خوب در آشپزخانه بايد حدود 2 تا 3 متر طول و 1.1 متر تا 1.4 متر عرض داشته باشد و هرچقدر اين فضا عریض تر باشد ایجاد فضای هدر رفته در مرکز آشپزخانه بيشتر مي شود همچنين حداقل 1 متر فضای اطراف جزیره را در نظر بگیرید، تا رفت و آمد آسان تر شود.یک روش ساده و موثر برای ساخت یک آشپزخانه ارگونومیک و کارآمد، تقسیم آن به پنج قسمت مختلف است:1 – منطقه پخت و پز2 – منطقه آذوقه3 – قسمت شستشو4 – منطقه آماده سازی5 – محل نگهداریهر منطقه منطقه ای از فعالیت و حرکت را در آشپزخانه تعریف می کند .سه مورد اول فضای اصلي آشپزخانه محسوب می شوند. اين سه مورد سه ضلع مثلث فعالیت آشپزخانه را تشكيل مي دهد .
  • فضاي طراحی اتاق خواب کودک
طراحی داخلی اتاق کودک و اختصاص فضا به آن بايد بسته به علاقه کودک تنظیم شود و فضایی برای بازی و رشد کودک داشته باشد. یک اتاق زیبا و کاربردی که فرزند شما سال هاي سال دوست داشته باشد و در آن پيشرفت كند، بسيار مهم است.وقتی صحبت از اتاق كودك می شود ، با به حداقل رساندن دکور ساده و اثاثیه، فضای بیشتری بايد برای بازی ایجاد کنید ذخیره سازی عمودی یک ایده هوشمندانه برای هر فضای کوچکی است و اتاق خواب کودک نیز از این قاعده مستثنی نیست. قفسه‌های شناور برای نگهداری کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌های کوچک برای سازماندهی بیشتر بدون از دست دادن فضای بسیار ،مهم است.در اتاق خواب های مشترک کودکان ، استفاده از تخت های بلند یا تخت های دوطبقه در استفاده بهتر از فضای اتاق ضروري است. ناگفته نماند، تخت‌خواب‌ها کشوهای ذخیره‌سازی و دیگر فضاهای ذخیره‌سازی مخفی دارند كه براي نگهداري وسايل كودك مفيد است. یکی از کم استفاده ترین فضاهای ذخیره سازی در اتاق خواب، فضای زیر تخت است در حالي كه مکان عالی برای مخفی کردن وسایل و بهبود سازماندهی اتاق کودک برای دور نگه داشتن لباس، اسباب‌بازی، کتاب و غیره مي باشد.علاوه بر اين،با آویزان کردن لباس های فرزندتان به جای استفاده از کمد، فضایی را در اتاق خواب کودکتان آزاد کنید. استفاده از رنگ های سفید، بژ یا سایر رنگ های روشن برای رنگ دیوار و مبلمان در اتاق هاي كوچك کودک می تواند فضا را بزرگتر از آنچه هست نشان دهد.برای کودکان بزرگتر نيز مهم است که در اتاق خواب یک فضای مطالعه كوچك و جمع و جور برای تکالیف و سایر پروژه هاي كودك قرار دهيد.
  • معرفی فضاهای ساختمانی اداری و تجاري

طراحی داخلی ادرای، مكان کاری است که نه تنها برای به حداکثر رساندن بهره وری، بلکه برای سلامت، ایمنی، رفاه و عملکرد کارکنان نیز مفید است.  فضاهاي اداري کاربردی هستند و زمینه موفقیت و خوشحالی کارکنان را فراهم می کند.طراحانی که روی فضای اداری کار می کنند بايد طیف وسیعی از عناصر تزئینی و کاربردی از قبيل مبلمان، رنگ و متریال ، کیفیت نور و دکوراسیون عمومی را در نظر بگيرند.
  • معرفی فضاهای ساختمانی فضای مسکونی
طراحی داخلی مسکونی به طراحی خانه های مسكوني در مقابل املاک تجاری اشاره دارد. هدف این طراحان ایجاد فضاهای داخلی است که متناسب با عملکرد خانه باشد و همچنین سلیقه شخصی هر فرد را در آن منعکس مي كنند. خانه یک فضای شخصی است و طراحی داخلی مسکونی یک جزء اساسی و یک مهارت لازم برای متخصصان معماری و طراحی است.به عنوان مثال، طراحي فضاي مسكوني بايد بتواند چندین صاحب خانه را در یک مجموعه واحد از آپارتمان‌های كوچك اسكان دهد.همچنين،چیدمان آپارتمان سه خوابه از نظر عملکرد کاملاً متفاوت استفاده شود.طراحان داخلی دانش معماری دارند و جزئیات ساخت فضاهاي مسكوني را براي افراد مختلف دارند. به علاوه،طراحان داخلی مسکونی با پلان طبقات و قوانین ساختمان آشنا هستند و نه تنها جزئیات معماری پنجره‌ها، درها و دیوارها را درک می‌کنند، بلکه می‌دانند که اين موارد چگونه بر طراحی کلی خانه تأثیر می‌گذارند.
  • معرفی فضاهای ساختمانی پذیرایی
در ابتدایی ترین حالت، فضاي پذیرایی بخشی از فضای اداری است که برای خوشامدگویی به همه بازدیدکنندگان و فضای انتظار برای برای ملاقات با افراد اختصاص دارد.اندازه فضای پذیرایی بايد متناسب با نوع و اندازه کسب و کار شما باشد. پیچیدگی و هزینه های مربوط به ساخت یک پذیرایی شیک، در مقابل یک اتاق پذیرایی اولیه، تا حد زیادی به کسب و کار شما بستگی دارد. همه قسمت های پذیرايي دارای چندین مبلمان و اجزای مشترک از قبيل زير هستند: 
  • میز پذيرايي
  • یک صندلی راحت و ارگونومیک مناسب برای مسئول پذیرش
  • صندلی برای مهمانان در زمان انتظار
  • میزی برای قرار دادن ادبیات یا مجلات
چه شرکت نوپا کوچک و چه یک شرکت حقوقی بزرگ باشيد، بايد فضای پذیرایی زیبا و تمیز باشد. تا بتوانید  از طریق طراحی منحصربه‌فرد خود تجربه‌ای مثبت  به مشتريان خود القا كنيد.چیدمان قسمت پذیرش از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا نحوه شرکت را منعکس می کند. هیچ طراحی فضای پذیرایی بدون صندلی راحت کامل نمی شود.دفاتر به طور کلی مشتریان را در قسمت پذیرش پذیرایی می کنند و ارائه یک صندلی راحت به آنها یک الزام مطلق است. شما باید اطمینان حاصل کنید  که صندلی‌های کافی  برای نیازهای شرکت در دسترس باشد و اندازه و شکل مناسبی داشته باشند و به اندازه كافي راحت باشند.بسته به شرکتی که برای آن طراحی می کنید، باید از طرح رنگی استفاده کنید بايد هماهنگ با نام تجاری تان باشد. معمولاً از رنگ‌های آرام‌بخش  یا خنثی  در محل پذیرایی استفاده می‌شود که لوگوی شرکت به وضوح قابل مشاهده باشد بايد استفاده شود.نتيجه که از مبحث معرفی فضاهای ساختمانی می گیریمبه عبارت ساده، استفاده از فضا معیاری است برای تعداد افرادی که از یک فضا (به عنوان مثال یک اتاق یا ساختمان) استفاده می کنند، در مقایسه با تعداد افرادی که برای آن طراحی شده است.درک بهتر فضاي ساختماني باعث بهبود تصمیم گیری استراتژیک، شناسایی فرصت ها برای کاهش هزینه و اختصاص فضايي عالي براي افراد مي باشد. آشنایی با مهندس مهرناز غریبدر مورد نحوه برخورد با کارفرما چه می دانیدمطلب مفهوم کانسپت و پلان نخواندی حتما کلیک کن 
معماری-اشتراک-تصویر
خبرنامه
عضو شوید تا جدیدترین سمینارها و ورکشاپ با خبر شوید
[mc4wp_form id="775"]